Hitteplan actief – Let goed op jezelf en anderen

De zomer is pas net begonnen, maar het is nu al goed heet. Voor velen betekent dit genieten, maar de aanhoudende warmte brengt ook risico’s met zich mee. Daarom heeft het RIVM vanaf vandaag (23 juni 2019) het hitteplan geactiveerd. Dit hitteplan is een waarschuwing voor hitte en de risico’s die dit met zich mee kan brengen.


Hitte in Elden

Van een beetje zon kunnen Eldenaren normaal gesproken wel genieten. Het is nu echter wel van belang om een beetje meer op te letten. De kans op uitdroging en oververhitting is namelijk erg sterk aanwezig. Vooral voor kwetsbare mensen zoals ouderen, baby’s, chronisch zieken, mensen met overgewicht, mensen in verzorgingshuizen en mensen in een sociaal isolement.

Let daarom vandaag en de komende warme dagen, goed op jezelf en de mensen om je heen. Drink genoeg water en blijf niet te lang in de zon. Zoek vooral de schaduw op en gebruik zonnebrandcreme ter bescherming tegen de zonnestralen. Voorkom oververhitting door je op het heetst van de dag niet te veel in te spannen en verkoel door zonwering, een ventilator of airconditioning.


Ken je iemand uit de risicogroep? Help deze persoon of personen dan ook. Voorkom uitdroging en oververhitting.


Veelgestelde vragen

Hoeveel water moet ik drinken?

0,03 liter x je lichaamsgewicht is een handig rekenmodel voor de ideale hoeveelheid water voor een volwassene. Volgens onderzoek wijkt deze formule iets af voor kinderen, maar is, net als bij volwassenen, afhankelijk van het gewicht. Tijdens deze warme dagen kan het niet kwaad, meer water te drinken. Je verliest namelijk meer vocht als het warm is. (Waterlogic)

Moet ik ook opletten wat ik eet tijdens de hitte?

Uitdroging voorkom je niet alleen door het drinken van water en andere gezonde dranken, voedsel speelt ook een belangrijke rol. Door te letten op wat je eet kan het binnenkrijgen van voldoende vocht een stuk gemakkelijker worden. Denk bijvoorbeeld aan verschillende groentes en fruit zoals, aardbeien, watermeloen, wortel, komkommer, ananas, tomaten en sla. Allemaal super gezond en ze bestaan voor minstens 90% uit water! (Waterlogic)

Hoe zorg ik ervoor dat mijn kind genoeg water drinkt?

Kinderen hebben kleine waterreserves omdat ze kleinere lichamen hebben. Daarnaast verbranden ze water vaak sneller dan volwassenen en het kan daarom lastig zijn voor een kind om voldoende gehydrateerd te blijven. Kinderen hebben ook moeite met het herkennen van de eerste tekenen van uitdroging en weten vaak niet precies hoe belangrijk het drinken van water is voor het functioneren van hun lichaam. Kinderen zijn vaak een stuk actiever dan volwassenen, en met al dat rondrennen en springen is het drinken van water geen prioriteit. Daarom moeten de volwassenen actie ondernemen! (Waterlogic)

Ik werk in de zorg, hoe zorg ik ervoor dat clienten water drinken?

Voor de beantwoording van deze vraag, lees je het volgende artikel, waarin 6 tips worden gegeven over het hydrateren van clienten en patiënten. https://www.nursing.nl/tips-zo-zorg-je-dat-je-client-goed-blijft-drinken-1784386w/ (Nursing, Vakinformatie).


De zon zorgt wel voor mooie plaatjes van Elden. Bekijk hier een overzicht van ‘Mooi Elden’ foto’s.